Nieuwsbrief nr 06
December 2013

Balansgroep Serra leidt tot expositie

Picture
Waxing Arcs, Richard Serra, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Fotograaf: Ernst Moritz



Vorig jaar is het werk Waxing Arcs van Richard Serra (1980) als casus ingebracht in de balansgroep door Museum Boijmans Van Beuningen. Rondom het werk speelden vragen als: ‘Hoe ga je om met een site specifiek werk waarvan de omgeving drastisch is veranderd en hoe communiceer je hierover met het publiek?’ SBMK betrok diverse anders musea bij de werkgroep om hierover van gedachten te wisselen. Het Stedelijk Museum verplaatste hun Serra en het Bonnefantenmuseum verhuisde hem van binnen naar buiten. In de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum staan de twee Serra’s nog op hun oorspronkelijk plek, maar de natuur eromheen is doorgegroeid. Naast de conservatoren en restauratoren van deze musea, zaten twee onderzoekers van RCE en Universiteit Maastricht aan tafel. De biografieën van de betrokken werken van Serra werden gepresenteerd en lijnen voor verder onderzoek uitgezet. Als in de tweede bijeenkomst bleek de tijdlijn/levensloop van Waxing Arcs zoveel interessante informatie op te leveren dat het Boijmans er eind volgend jaar een expositie over opent (zie ook de column van directeur Sjarel Ex in deze nieuwsbrief). Het is de bedoeling om aan de de tentoonstelling een Serra-symposium te koppelen, georganiseerd in samenwerking met SBMK. Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat het ons weten met een e-mail.

– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Van veertien naar twintig SBMK-partners
Het draagvlak van de SBMK is het afgelopen jaar flink verbreed. Waren er voorheen veertien betalende partners, voornamelijk van het miniconvent, nu zijn het er twintig, waaronder de eerste bedrijfscollectie in de gelederen. De huidige partners zijn: Groninger Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Kröller-Müller Museum, Museum Boijmans Van Beuningen, Bonnefantenmuseum, Gemeentemuseum Den Haag, Van Abbemuseum, Museum De Pont en Centraal Museum Utrecht (gezamenlijk het miniconvent). Andere partijen zijn Rijksdienst Cultureel Erfgoed sector kunstcollecties, Rijksmuseum Twenthe, Stedelijk Museum Schiedam, CODA Apeldoorn, Frans Halsmuseum | De Hallen, Schunck*, Museum Beelden aan zee, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Mu.Zee Oostende, EYE Film Instituut en Akzo Nobel Art Foundation. Wat biedt SBMK haar partners? Klik hier.

– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

SBMK-platform maakt balans op
Vanwege de (internationale) verwarring rondom de naam ‘Balansgroep’ is die inmiddels veranderd in ‘SBMK-platform conserveringsvraagstukken’. In maart 2014 organiseert de SBMK een bijeenkomst voor iedereen die ooit heeft deelgenomen aan deze groep om te bespreken hoe we de resultaten ervan naar buiten kunnen brengen om de kennis die gegenereerd is met vakgenoten te delen. Wil je hierbij zijn? Stuur alvast een e-mail. Je krijgt bericht zodra datum en locatie bekend zijn.

– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Twee nieuwe stuurgroepleden
In de vorige nieuwsbrief stond een oproep voor nieuwe stuurgroepleden, die een aantal sollicitaties uit verschillende hoeken opleverde. We heten onze twee nieuwe leden van harte welkom: Saskia van Kampen, conservator moderne & hedendaagse kunst bij Museum Boijmans Van Beuningen en Marije Verduijn, hoofd collectiebeheer van Centraal Museum Utrecht. Kijk op de website als je wilt weten wie de andere stuurgroepleden zijn.

– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Kunststofdagen over alledaagse plastics, tapes en lijmen
Afgelopen jaar stonden onder andere nylon sieraden en alledaagse, degradeerbare plastics centraal tijdens de kunststofdagen in februari en september. Tijdens de bijeenkomsten kwamen weer nieuw vragen naar voren, met name rond tapes en lijmen. Hieraan gaan we een van de volgende kunststofdagen aandacht besteden. Dit voorjaar organiseren SBMK en RCE eerst een dag waarop de verschillende materialen die afgelopen jaren aan de orde zijn geweest, allemaal nog eens langskomen aan de hand van de werken met kunststoffen die opgenomen zijn in de tentoonstelling Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945 in het Stedelijk Museum Schiedam. Als je hierbij wil zijn, laat het ons weten via info@sbmk.nl.

– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

SBMK-dag 2013 en 2014
Ruim zestig (aankomende) vakgenoten kwamen op 31 oktober bij elkaar bij LIMA voor de levendige SBMK-dag 2013. Key-note speaker Professor Rob Zwijnenberg gaf een inleiding over de voor velen nog onbekende wereld waarin biotechnologie en kunst elkaar ontmoeten en wat dat betekent voor restauratoren en conservatoren. Ook de andere presentaties en thematische sessies deden de titel van de dag ‘Geluiden uit het lab’ eer aan. Bovendien bood de dag volop gelegenheid voor het onderhouden van ieders netwerk. Je kunt het programma van de dag op de website bekijken.



In november 2014 zal de SBMK-dag in het teken staan van lichtkunst, een van de speerpunten van de stichting voor de komende jaren. Locatie is het Centraal Museum, dat dan een tentoonstelling over lichtkunst presenteert.
  Inhoud

- Balansgroep Serra leidt tot expositie


- Van veertien naar twintig SBMK-partners


- SBMK-platform maakt balans op


- Twee nieuwe stuurgroepleden


- Kunststofdagen over alledaagse plastics, tapes en lijmen


- SBMK-dag 2013 en 2014


- Run op pilot SBMK-Introductiedag


- Agenda SBMK-activiteiten 2014




– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - –
COLUMN - Sjarel Ex
directeur Museum Boijmans Van Beuningen, SBMK-partner
– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - –
De Waxing Arcs van Serra
Vroeger lag de ingang van het museum Boijmans Van Beuningen in de flank van de zogenaamde Bodonvleugel. Je schreed binnen en kon kiezen, via de trap (waar nu het werk van Pipilotti Rist hangt) naar boven, of op de begane grond via het prentenkabinet (nu de Willem van der Vorm Gallerij) naar achteren. Licht en lucht en transparantie in modernistische stijl, het was aangenaam binnenkomen in de nieuwe vleugel van het toenmalige Boymans.

Wim Beeren maakte in 1980 een eind aan die luchtige toegankelijkheid. Op zijn verzoek richtte Richard Serra pal achter de entree zijn muur van staal op. Een soort van sluis tussen de straat en de kunst. Een lange neus ook naar het educatieve beleid van Adriaan van der Staay - directeur van de Rotterdamse Kunststichting (RKS)- die dagelijks op nieuwe plannen broedde om de kunst aan het volk te brengen. Cortenstaal in een verder strikt zakelijk interieur, een opstelling die je tot deemoedigheid en een slalom dwong. Niet jij maar de kunst was hier aan zet.

De muur was denk ik een metafoor voor het beleid van Wim Beeren, misschien zelfs bijna diens portret: ‘Waarschuwing, een tikje nors, u nadert het territorium van een gepassioneerd museummens, met zo wat aarzelingen en een dikke huid’. Na Beeren kwam Wim Crouwel, die aan de voet van de Serra niet alleen een boekwinkel naar ontwerp van Henket posteerde, maar ook een gastvrouw die je, bij het nemen van de barrière, bemoedigend toesprak. Chris Dercon plaatste daarna met Robbrecht en Daem een nieuwe buitengevel meters naar de straat. De voorheen met veel wit en verlaagde plafonds afgewerkte ruimte werd een wereld van beton. Alles in het museum draaide een kwart slag en de ooit zo vervaarlijk opdoemende muur werd voortaan weer, met zijn voetjes keurig in het beton, van achteren benaderd.

Hij staat er nog, de muur van Serra. Ongenaakbaar, terwijl inmiddels werkelijk alles in zijn omgeving is veranderd. In een bijzondere, multimediale tentoonstelling gaan we in op alle fases in zijn bestaan. Serra was overigens zo geïrriteerd over alle wijzigingen aan het museumgebouw dat hij in 1998 een nieuwe, grotere muur plaatste en bedong dat de zaal helemaal leeg zou blijven. Alleen werk van Flavin mocht er hangen. Ik ervaar de ooit zo imponerende Waxing Arcs van Serra, met alle respect, tegenwoordig als een soort kamerscherm. En regelmatig bekruipt me de gedachte dat ik beter geslaagde ingrepen van hem heb gezien.


– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - –


Run op pilot SBMK-Introductiedag
De eerste SBMK-introductiedag voor (nieuwe) museummedewerkers was een groot succes. Zes museummedewerkers uit alle hoeken van het land werkten gezamenlijk aan een case en bespraken allerlei thema’s die spelen in de huidige opvattingen van beheer en behoud van moderne en hedendaagse kunst. Voor de pilot op 28 november, tegen gereduceerd tarief, was de inschrijving in een half uur vol! Iedereen die naast het net greep, staat op de wachtlijst voor een volgende keer. SBMK gaat de dag minimaal twee keer per jaar aanbieden. Voor 2014 is dat in elk geval in februari en september. De definitieve datum wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt. Als je volgend jaar van een plaatsje verzekerd wil zijn, geef je dan nu vast op via info@sbmk.nl!

– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - –

Agenda SBMK-activiteiten 2014
De volgende nieuwsbrief verschijnt in januari en zal bestaan uit de agenda voor volgend jaar.

– - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - –
     


Als u onze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, meldt u zich dan hier af.