Glass (one and three) (1965), Joseph Kosuth | Kröller-Müller Museum | case study ‘Inside Installations’ | Foto Sanneke Stigter

Inside Installations, Preservation and Presentation of Installation art

De Europese Commissie voor Educatie en Cultuur financiert het installatieproject ‘Inside Installations, Preservation and Presentation of Installation art’. Het gaat om de registratie en documentatie van (multi-media)installaties die vanwege hun complexiteit een heel nieuwe benadering vereisen. Doel is het ontwikkelen van 'best practice', een methodiek voor alle belanghebbenden.

Het ICN is hoofd-organisator van het project, naast co-organisatoren uit Duitsland, Engeland, België, Spanje en Nederland. De SBMK is de Nederlandse coörganisator en bundelt de krachten van vijf Nederlandse musea die elk een case study uit de eigen collectie voor hun rekening nemen. Het gaat om het Bonnefantenmuseum Maastricht, Kröller-Müller Museum, Otterlo, Van Abbemuseum Eindhoven, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Instituut Collectie Nederland afdeling Collecties.

Case studies Nederlandse musea:
— Suchan Kinochita, Untitled, 2000 - Bonnefantenmuseum, Maastricht
— Franz West, Clamp, 1995 - Kröller-Müller Museum, Otterlo
— Ger van Elk, Hoe hoeker hoe platter (the wider the flatter), 1972 - Kröller-Müller Museum, Otterlo
— Joseph Kosuth, Glass (one and three), 1965 - Kröller-Müller Museum, Otterlo
— Olafur Eliasson, Notion Motion, 2005 - Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam
No ghost just a shell, 1992-2002 - Van Abbemuseum Eindhoven
— Bill Spinhoven, Albert’s Ark, 1990 - ICN Collections and The Netherlands Media Art Institute

Er is een booklet verschenen waarin de samenvattingen van het onderzoek zijn gepubliceerd.
Daarnaast zijn er ook artikelen van dit onderzoek te vinden in Inside Installations: Theory and Practice in the Care of Complex Artworks.

<< terug naar lijst projecten