Still Life of Watermelons (1967), Piero Gilardi | Museum Boijmans Van Beuningen | case study ‘Conservering Moderne Kunst’

SBMK-Platform conserveringsvraagstukken


(voorheen: Balansgroep)


Deze werkgroep heeft als doel de ontwikkeling van een format voor het vastleggen van de afwegingen in de besluitvorming rond conservering en restauratie. Het model laat zowel de gekozen als de afgewezen mogelijkheden zien en de motivatie die hieraan ten grondslag ligt. Het model begint uit te groeien tot een bruikbaar instrument voor de conserveringspraktijk en kan een rol spelen in het acquisitieproces. Tijdens de Balansbijeenkomsten wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden gediscussieerd en een groot aantal materialen en media komt aan bod. De balansgroep bestaat uit een kern van vaste deelnemers, die aangevuld wordt met conservatoren en restauratoren die meedoen met de groep als zij geïnteresseerd zijn in een specifieke case die zij al dan niet zelf hebben ingebracht. De bijeenkomsten kunnen leiden tot een behandelplan of expositie of tot een aanvullend document in het museumarchief om (toekomstige) beslissingen in het behoud van het werk te onderbouwen.

cases:


— Marta Pan, Sculpture Flottante Otterlo, 1961/’62 - Kröller-Müller Museum
— Jean Dubuffet, Jardin d’émail, 1971/’72 - Kröller-Müller Museum
— Shinkichi Tajiri, Bicycles, 1961 - EYE, Film Instituut Nederland
— Marinus Boezem, Beademen van de beeldbuis, 1971 - Nederlands Instituut voor Mediakunst / NIMk
— Matti Suuronen, Casa Futuro, 1965 - Museum Boijmans Van Beuningen
— Evelyne Janssen, Mein trauer Wanderstab, 1999 - Rijksmuseum Twenthe
— Erik van Lieshout, Lariam, 2002 - Groninger Museum
— Erik van Lieshout, Sauna, 1998 - Groninger Museum
— Panamarenko, Umbilly I, 1976 - Technische Universiteit Eindhoven
— Ger van Elk, Well polished floor, 1969-1980, 2010 - Museum Boijmans Van Beuningen
— Daniel Buren, in situ, 1976, 1993, 2009 - Stedelijk Museum Amsterdam
— Joep van Lieshout, Mobile Home for Kröller-Müller, 1995 - Kröller-Müller Museum
— Barbara Hepworth, Orpheus (Maquette 2), 1956 - Gemeentemuseum Helmond
— Leo Vroegindeweij, Zonder titel, 1984, Centraal Museum Utrecht
— Richard Serra, Waxing Arcs, 1980 - Museum Boijmans Van Beuningen

 

Werkgroep Film, fotografie en nieuwe media


Deze werkgroep houdt zich bezig met de specifieke beheer- en behoudproblematiek die film, fotografie en nieuwe media met zich meebrengen.
Er wordt momenteel gewerkt aan een:
— Een notitie over de mogelijkheden voor een nationale koude kluis/regionale koude kluizen in Nederland, waar musea gezamenlijk hun fotografie collecties in op zouden kunnen slaan.

De werkgroep heeft een raamcontract ontwikkeld voor het filmmuseum en musea voor moderne kunst waar beide partijen zich in kunnen vinden.

De deelnemers van de werkgroep Film, fotografie en nieuwe media zijn:
Christiane Berndes, conservator collectie Van Abbemuseum (contracten), Willemien Diekman, rechter (contracten), Paulien ’t Hoen, coördinator SBMK, Monica Marchesi, restaurator papier Stedelijk Museum Amsterdam, Mark-Paul Meijer, conservator EYE Film Instituut Nederland, Bart Rutten, conservator moderne kunst Stedelijk Museum Amsterdam (contracten), Sanneke Stigter, docent restauratie moderne kunst Universiteit van Amsterdam (o.a. notitie koude kluizen), Clara von Waldthausen, restaurator fotografie (o.a. notitie koude kluizen), Gaby Wijers, directeur LIMA (o.a. contracten).