english

Marta Pan, Sculpture Flottante, Otterlo, 1961-’62 | collectie Kröller-Müller Museum

Marta Pan, Sculpture Flottante, Otterlo, 1961-’62


Aan het einde van de jaren vijftig ontwierp het Kröller-Müller Museum een beeldentuin in de natuurlijke omgeving van het museum en gebruikte kunstwerken die pasten bij het landschap en de architectuur in het park. De toenmalige directeur van het museum, A.M. Hammacher wilde een werk dat drie elementen combineerde: museum, tuin en water. Hij stelde dit voor aan Marta Pan (1923), een jonge Parijse beeldhouwer, die toen Sculpture Flottante, Otterlo in 1960 - 61 ontwierp, de eerste van vele zwevende sculpturen die ze zou gaan produceren.

Sculpture Flottante, Otterlo heeft zijn functionaliteit zowel in materiële vorm als artistieke uitstraling lange tijd behouden. Algemeen onderhoud bestond uit het schoonmaken van het oppervlak, het verwijderen van bladeren en vuil door museummedewerkers. Het beeld is opgeslagen tussen de maanden november en april om het te beschermen tegen de druk van bevroren water. Hiervoor wordt een custommade opraapwagen gebruikt om het zware beeldhouwwerk uit het water te tillen.

Onderzoek heeft inzicht gegeven in de materiële geschiedenis van Sculpture Flottante, Otterlo. Oude foto’s tonen het beeld in een heldere en onberispelijke staat. De zwevende positie in het water en het draaien van het bovenste deel, in combinatie met het vrij zweven van het onderste gedeelte, komen overeen met het idee van de kunstenaar zoals blijkt uit haar tekeningen en het technische ontwerp. Opmerkelijk is de glanzende reflectie van het glinsterende water op het witte oppervlak - vandaag weerkaatst het matte oppervlak het licht niet op dezelfde manier. Het originele metalen gewricht is zichtbaar op verschillende vroege foto’s, terwijl nu een grote klem om de nek is bevestigd, waarbij de bouten de contouren van het beeld wijzigen. Deze klem is een vroege reparatie om een ​​ernstige scheur in het glasvezelversterkt polyester te versterken die zich vanaf het einde van 1965 langs de ‘nek’ naar boven uitspreidde. De breuk werd hersteld met synthetische lijm en een smid voegde de klem toe. De nieuwe klem en de bouten zijn wit geverfd om overeen te komen met de rest van het beeldhouwwerk. […]
documenten